KALAM TAUJIHAT SEMPENA IMTIHAN BERSAMA SYEIKH MUHAMMAD ABDUN NABIY

AHAD, 27 APRIL 2014- Bahang imtihan semakin terasa. Semua mahasiswa/wi Al-Azhar Mesir khususnya anak-anak Negeri Sembilan bertungkus-lumus mengulangkaji pelajaran. Rumah Negeri Sembilan Kaherah kini penuh dengan kelas tutorial untuk persediaan menghadapi imtihan. Sehubungan dengan itu, pihak Majlis Tertinggi Pengurusan Anak-Anak Negeri Sembilan menjalankan program “Kalam Taujihat Sempena Imtihan” yang disampaikan oleh pensyarah Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra, al-Fadhil al-Syeikh Muhammad Abdun Nabiy.


                 Program dimulakan dengan bacaan surah Yasiin dan Tahlil serta Doa yang dipimpin oleh al-Fadhil al-Syeikh selepas solat Maghrib berjemaah. Selesai bacaan Yasiin dan Tahlil tersebut, bermula Kalam Taujihat daripada beliau.


                Antara nasihat yang disampaikan oleh beliau ialah mengingatkan kepada seluruh mahasiswa/wi yang hadir pada ketika itu bahawa kita diciptakan adalah untuk beribadah kepada Allah s.w.t. Selain daripada itu, beliau berpesan supaya semua mahasiswa/wi sentiasa berpegang kepada tujuan utama datang ke Mesir iaitu belajar dan mencari ilmu.

                Di samping itu, beliau juga mengatakan sesungguhnya untuk lulus dalam peperiksaan amat mudah dan senang tetapi mahasiswa/wi perlu berusaha bersungguh-sungguh untuk menguasai bidang masing-masing supaya boleh memberi manfaat kepada masyarakat di Malaysia khususnya Negeri Sembilan. Beliau mendoakan semua anak-anak negeri Sembilan berjaya pada imtihan yang akan menjelang tidak lama lagi.



                Program berakhir dengan solat Isyak secara berjemaah dan jamuan yang disediakan oleh anak-anak negeri sembilan sendiri. Dua ekor kambing telah disediakan dan salah satu daripadanya aqiqah atas kelahiran cucu Pegawai Atase Pendidikan Negeri Sembilan, Abdul Hamid bin Jaman.

                Semoga dengan program yang dijalankan ini dapat meningkatkan motivasi serta prestasi akademik anak-anak Negeri Sembilan seterusnya dapat melahirkan insan yang cemerlang dan bermanfaat kepada orang lain.




Comments

Popular posts from this blog

KUNJUNGAN RASMI DELEGASI JABATAN MUFTI NEGERI SEMBILAN KE RUMAH NEGERI SEMBILAN KAHERAH (RNSK)

*[MAKLUMAN PENANGGUHAN KELAS TAFAQQUH FIDDIN]*

[ZIARAH MAHABBAH ]